Sub-basmontering i S80

Sub-basmontering i S80

Hur många har gjort det? Eller rättare sagt överhuvudtaget? 

Eftersom sub-basen är en icke eftermonteringsbar pryl så krävs det en del ändringar i CC. Dels så måste ITP(Infotainment Theft Protection) låsas upp samt att denna konfigurering kräver MOST kablar. För att förstå varför man har ITP i MOST-nätet är enklast att säga att ITP är ett lås som pratar med CEM som tillsammans jämför hela MOST-nätets moduler i en serielista(TOC). Om någon modul i listan inte överensstämmer med listans serienummer så vägrar CEM och ICM att prata med den berörda modulen och den går i ”bus-off” läge. Dvs den stänger av sig själv. Man får börja att ta bort ITPlåset så varken CEM eller ICM bryr sig om serielistan, då pratar alla med varandra oavsett.

Leta först upp kabelschema V70 vs S80 så ser man vilka skillnader det är i kabeldragningen. S80 saknar detta helt och hållet och måste då monteras. Centralerna finns där bak, men saknar terminaler. Jorden går att ta från ordinarie bakre jordpunkt i bakstycket. Tänk på att montera säkring också, den saknas ju av förklarliga skäl.

Matningen saknas och går då via säkring 11D/D3 i centralen, köp terminalen på Volvo eller ta från en skrot. Eftersom den ska vara ”originalmonterad” så väljer jag att göra kabeldragningen som från fabrik.

Bashögtalaren kommuniserar med ICM i MOST-nätet så man behöver montera en MOST Y-kabel mellan MMM till SUB. Har man ingen MMM så får man dra Y-kabeln t.ex från slutsteget under passagerarstolen istället. Tänk på att det inte får bli onödiga böjningar på MOST kabeln. Det är en billig variant av Optokabel. Givetvis måste baslådan in i bilen, Baslådan är från V70 från 2007-2011, senare fungerar inte att använda, då den inte är MOST ansluten.
artnr: 31288194

 

I stort kan du sätta bashögtalaren var som helst. Jag valde en synlig placering. Den går givetvis att montera under golvet om man så vill. Kablarna dras igenom golvmattan för snygg montering.

Nu kommer det till ändring i Car Config, Det kan göra med olika lösningar, enklast med V-dash. Jag använder mig av ett annat gränsnitt som min kompis Johnny har skapat). Börja med att ändra rätt rad i CC så du aktiverar SUB. Tänk på att detta egentligen bara är en V70 pryl, så du kan inte köra diagnos om du inte ändrar bilmodell i CC.

Om du nu kommit så långt så har vi nu avaktiverat ITP, enklast via Volvo med artnr 30786292 

Eller via ”P3 Tool” så klart, När du har aktiverat Bashögtalare i CarConfig så ska allt rulla och du får upp den sköna menyn i ICM. Skönt att ha extra bas i S80. 

Tags:

Comments

2 svar till ”Sub-basmontering i S80”

  1. Profilbild för Anders Bendtsen
    Anders Bendtsen

    Looking to retrofit subwoofer in my 2008 V70. All software done.
    Looked at a couple of videos and of course your site! My favorite source of inspiration on how to spend all my money on my old Volvo.
    Only thing I can`t seem to figure out are the terminals or pins that connects the wires to FD3 in blue rear fuse box. Are they already in the box or do I find a scrapcar and take the fusebox and takes the pins/terminals from that? Or do you by any chance have the partnumber?
    Volvo in DK was not to any help.
    Just a happy amateur, so any help would be really great!
    Thank you so much for sharing all your work. You are truly awesome and inspiring!
    Thanks in advance and best regards Anders

    1. Profilbild för Admin

      I belive that the Wiring is preinstalled in V70 2009-2011. IT should be behind the middle rear backrest, a Grey housing.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Search for a content


Choose a retrofit


Recent Retrofits