Privatlås S80

Privatlås S80

Privatlåset på P3 är lite lustigt konstrurerat. Handskfackslåset går inte att ta isär egentligen, det är lksom ihopsvetsat. Vill man eftermontera detta så krävs det att antingen köpa det nytt på Volvo med din egen nyckelkod(Har upphört sedan 2022 och går ej att köpa längre). Eller så köper man locket på skroten och flytta över din kolv från ditt gamla handskfack. Då får man plocka isär handskfacket genom att dela på det. Locket är limmat med ”plastsvets, så det gäller att bända isär det med tungan rätt i munnen. Sedan får man flytta över din ordinarie låskolv, tänk på att vara försiktig när du tar i sär den, delarna kommer gå sönder annars, för det är inte tänkt att det ska gå att ta isär. Borra upp hålen som låsanordningen ska sitta på och skruva den på plats med lämpliga skruvar. kontaktstycket sitter parkerat ovanpå handskfacket en grå 4-polig kontakt. I kabelschemat är den dåligt uppmärkt men det själva elektriska låset är märkt 3/173 .

Plocka bort handskfacket och ta lös kabelanslutningen från själva handskfackslådan, den sitter parkerad uppe på handskfacket och låt kontakten hänga fritt. Lyft bort handskfacket.

 

Själva bakstycket med kabeln plockas bort från själva ytterhöljet, bänd isär lockets frontdel med en mejsel och kom ihåg att ta i lite för den sitter plastlödd i rillorna. Borra bort plastnitarna och ta lös låskolven, gör likadant på ditt befintliga handskfackslock och flytta över din låskolv till det nya facket, borra hål där plastnitarna suttit och skruva dit hela låset igen. Se upp så att kabeln till brytaren inte kläms när du limmar ihop handskfacksdelarna.

När man har limmat ihop handskfacket och koppla in kontakten så är det dags att ändra parametern på P#028 med 0x02. Starta om och njut av en totalt onödig funktion. Men den måste man bara ha! 🙂

Tags:

Comments

10 svar till ”Privatlås S80”

  1. Profilbild för Steffe

    Vi har samma interiör verkar det som, så du har inget nummer på luckan för att förenkla letandet? 😉

  2. Profilbild för Carolus

    Tjoho! Ja den är lite klurig, det finns olika artnummer konstigt nog men des ska vara 39857742
    Jag hittade några på bildelsbasen bl.a denna:
    https://www.bildelsbasen.se/?link=item&searchmode=3&page=2&query=31305842&post_id=27942202

  3. Profilbild för Steffe

    Ja, det ser ju rätt ut faktiskt, tack så mycket 😁 Får se om man ska köpa den, eller pilla en kompis med lite kontakter under hakan och se om han kan få tag i en 😜

  4. Profilbild för Steffe

    Nu så är jag äntligen klar med avkodningen med hjälp av Johnnys program (snabbt och smidigt när man väl fick tid till det 😊Ska se om man kan donera en slant till honom för besväret.), så nu kanske man skulle ta och beställa luckan 😁 Har egentligen inget behov av funktionen, men det är ju en sån där "bara för att man kan"-grej 😁

  5. Profilbild för Carolus

    Yes yes, det är bara köpa. Utrusta bilen så mycket det går 🙂

  6. Profilbild för Steffe

    Kunde inte låta bli 😁 Inga fler tips och tricks angående att separera locket? Tänker att det bör ju finnas någon form av hakar eller liknande, för att få ihop den igen sen. Eller får man limma ihop det när man väl lyckas komma så långt?

    Såg nu att jag hade faktiskt inget namn här, lite pinsamt. Använder inte blogspot/blogger så mycket 🙈

  7. Profilbild för Carolus

    Tjo! Problemet med handskfacket är att det är plastsvetsat med värme, det vill säga att kanterna är uppvärmda och båda delarna är ihoppressade. Så det finns inga klackar. Däremot lossar ju delarna ganska lätt med lite övervåld. När du ska få ihop delarna så kör med ett PL400 liknande lim som klarar kyla/värme och är starkt nog. Applicera limmet på de upphöjda kanterna och lägg det i press. Kom ihåg att inte använda skarpa kanter eller hårda material när du pressar, då utsidan av locket annars inte återfår sin form. Lägger du press med ett mjukt material(lager av skumginni) så återgår det till sin forna form fint.

  8. Profilbild för Steffe

    Tack för svaret. Ja, det verkar som att det inte var så svårt att separera som jag först trodde (den tål mer våld än jag räknade med att behöva)😁.

    Falsben i plast hjälper rätt bra också.

    Första luckan är delad, ska plocka bort låset från donatorluckan. Sen borde andra luckan gå smidigt.

  9. Profilbild för Steffe

    Många frågor och funderingar är det ju (ber om ursäkt om det är för mycket 🙈), man vill inte gärna förstöra delarna. Speciellt inte när man kommer till "sin egen" lucka sen för att byta ut låskolven.

    Men hur fick du ut den vita delen (som sitter bakom låskolven)? Är det milt våld även där? Den vill man ju inte ha sönder, eftersom det är den som triggar privatlåsningen mot knappen sen.

  10. Profilbild för Carolus

    Jag försökte minnas hur det såg ut. Det var ett tag sen, jag hittade inga bra bilder heller.
    Om du kan maila mig bilder på vad du menar så kommer jag nog ihåg. (returis[at]gmail-com)
    Men jag vill nog minnas nu handtaget i fronten måste knäppas bort först.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Search for a content


Choose a retrofit


Recent Retrofits