Homelink S80 2007-

Homelink S80 2007-

Det här är ett typiskt tillbehör man lätt gömmer bort att eftermontera, det är av flera anledningar faktiskt. De är inte helt lätta att få tag på då de är extremt sällsynta. Sen är det lätt att få fel sorts solskydd när du väl får tag på ett. Då kan det vara så att man får tag på ett från staterna som har frekvensen 315 MHz som inte är kompatibel med Svensk(Europeisk) standard på 433 MHz och grädde på moset är dessa riktigt dyra att köpa.

En notering är att man behöver inte göra den här modifikationen som jag gör här om man har eller köper ett solskydd i samma inredningskod och bilmodell, då skruvar man enkelt bara in Homelink-solskyddet direkt. Då behöver man inte följa denna artikel. Annars följer det här nedan:

Jag hade turen att hitta ett solskydd för några hundra kronor från en P3 S60 2011(verkar ha varit en testbil) artikelnummer 39822712 . Det finns 2 olika färger på inredningen i taksektionen på Volvo P3. Antingen beige eller quartz, jag har ju beige i S80:n och den här var förstås i färgen quartz naturligtvis. Men det hindrar mig inte till att bygga om mitt eget solskydd eller och reda på själva Homelinken från S60:n 🙂

Först måste jag ta reda på om frekvensen är rätt innan man börjar modifiera mitt egna solskydd. Jag raderade de gamla inställningarna enligt guide som jag dessutom har bifogat här nedan. Nu provade jag programmera min egen kod från fjärrkontrollen till garageporten. Det fungerade faktiskt och jag kunde då strida till verket att modiifiera mitt befintliga solskydd.

Jag börjar med att demontera spegeln i solskyddet, ta ett smalt falsben, börja med att bryta upp spegeln tills den släpper i sina hullingar. Kom ihåg att den sitter riktigt hårt så var inte rädd att ta i ordentligt. Bryt upp tills den lossar. För att ta bort den inre delen så måste plåtblecken till det som används att leda spänning och jord till lamporna i spegelhuset. (som dessutom kommer användas för att spänningsmata Homelink också). Börja med att bända upp på kortsidorna och arbeta runt sargen så lossnar även denna del från solskyddets ram.

För att ta kunna komma åt ramen inne i solskyddet så måste jag ta isär det via limningen. Då skär jag med en vass mattkniv mellan halvorna försiktigt så inte tyget skadas. Man får verkligen ta i lite här för att komma igenom limmet. Men här gäller det att vara lite hårdhänt när man pressar isär halvorna samtidigt.

För att ta isär spegeln i S60 solskyddet för att komma åt Homelink enheten i solskyddet så gör man nästan på liknande sätt. Skillnaden är att själva spegeln sitter fast i ramen istället, vilket jag faktiskt tycker är en bättre metod då det är mindre risk att förstöra kanterna på segelhuset eller kanterna på solskyddet.

Samtidigt är jag lite mer våldsam för att ta ur Homelink från S60 solskyddet. När jag väl kommer in i solskyddet ser jag att man faktiskt har lött på kablarna direkt på anslutningen. Lite udda om ni frågar mig, normalt är det en trepolig kontakt där. Jag vet att detta solskydd har suttit i en provbil eller en sk. förseriebil om man så vill säga, så det verkar vara lite High Chaparal här eller så gör man så här på Volvo nu förtiden?. Volvo eller FoMoCo använder sig av CB2SAHL4 i sina solskydd i allafall.

Då ska jag montera in Homelink enheten i mitt ordinarie solskydd. Om man inte har Homelink sitter det en gjuten platta istället för Homelink. Den måste vi ta bort för att lämna plats åt enheten. På baksidan finns det kabelkanaler för kablarna som ska lödas fast på strömbanorna. Det är med andra ord även samma plastplatta här. Var noga med polariteten så du inte förstör enheten.

Nästan snart klart faktiskt, men först ska vi skära ut för knappens ytterpanel. I frigoliten finns det faktiskt en markering vart du ska skära, Det är alltså samma delar dom använder här. Ja, det underlättar ju för mig då som gör detta från grunden. Använd en vass kniv och skär längst linjen.

OK, snart dags att stänga solskyddet, men vi måste lägga ny ”skumgummi” på solskyddet så man får en mjuk yta, Just mitt skumgummi som satt original försvann av en bra anledning. då jag tvättade textilen i tvättmaskinen :-), Så nu är tyget rent som den var ny.

Till ytterytan på solskyddet använder jag skumplast i rätt tjocklek. Skär ut skumplasten och limmar den mot frigolitens yta. Här kör jag med ett spraylim. När skumgumit har torkat mot frigoliten så trär jag på textilen över frigoliten men limmar endast längst ut på kanterna och inte på själva ytan på yttersidan, du kommer förstöra textilen om du limmar hela ytan, textilen måste den kunna röra sig för att vara elastisk. Skär ut för knappsatsen också.

För att limma ihop solskyddet så ska limmet appliceras enligt illustration nedan. Vid den röda markeringen endast. Jag använder ett starkt smältlim(Svart) från Wurth. Här gäller det också att göra detta innan limmet blir för varmt. Blir det för varmt smälter även frigoliten. Var försiktig!!

Då var limningen klar och det hela blev faktiskt bra för att vara första gången. :-).

Då är det klart så här långt. Jag behöver montera knappsatsen och sätta tillbaka spegeln. Se sitt att spegelns korg klickar fast och att blecken för jord och spänning låser fast mot banorna. Eftersom min homelink tryckpanel från S60:ns solskydd var i färgen quartz(grå) så behövde jag ändra färg på den till beige. Jag har hittat en färg som matchar nästan 100% till färgkoden på Beige, i alla fall helt identisk enligt mig och den har färg-nr :FS 33531 benämning Yellow/Middlestone. Efter att ha målat den och maskerat siffrorna så blev resultatet magnifikt. Då var det faktiskt klart !

Tags:

Comments

11 svar till ”Homelink S80 2007-”

  1. Profilbild för Tobias
    Tobias

    Kul modd! Jag hittade faktiskt ett Homelink-solskydd (i soft beige!) på Tradera för en sådär 8 år sedan som jag provade installera, men vill minnas de inte lirar med garageportar som använder s.k rolling codes, vilket var fallet för mig och vad jag förstår typ alla moderna garageportar. Fick tyvärr sälja vidare den. Något du lyckats lösa, eller har du en port som inte använder rullande koder?

    1. Profilbild för Admin

      Jo, men rullande koder har Volvo Homelink alltid accepterat tycker jag. Till och med i min XC70 jag hade på P2 tiden klarade av mina rullande koder i alla fall(jag har inte bytt motorport). Normalt ”spelar” du in alla koder på knappen du programmerar en efter en. Beroende på hur många rullande koder din port använder så får man sen testa varje gång, min behöver bara 3 repeteringar.

      Repeat the “press/hold/release” sequence a second time, and, depending on the brand of rolling code equipped device, repeat this sequence a third time to complete the programming process.

  2. Profilbild för Jan
    Jan

    Hej and a Happy New Year!

    This retrofit is awesome. You just did what I thought about for years. Because I’ve got a 2014 V60 with interior code K761 all my the textile fabric is anthracite. A real cool look Volvo introduced with the facelifted variants of the 60 series. But unfortunately the Homelink option wasn’t offered anymore. So there is no black/anthracite sunshade with integrated Homelink available.

    That’s the reason why the idea grew up to transplant a Homelink module from a beige/quartz sunshade to my dark one. But due to the facts you pointed out (frequency, availibility, price, effort) and the risk to damage anything I never realized this project.
    Instead the garage door’s original transponder is fitted to the sunshade by velcro strips (is this the right English word…? Google says in Swedish it’s called ”Kardborreband”) 🙂

    Best regards from Germany
    Jan

    1. Profilbild för Admin

      Hi!
      Thank you sir!. Yes that is the correct word for it 🙂
      I tried to find info about Dark/antracite Homelink sunvisors when i started this project, just because i wanted a antracite homelink control panel. I couldnt find any as you also mentioned in your message.
      In your case i am almost 100% sure you can integrate a Homelink in your antracite sun visor and use the quarts panel ,it would not look so bad i think. You can otherwise paint it antracite.

      Regards
      Henke

      1. Profilbild för Jan
        Jan

        Hej, hej!

        Well, suddenly I think again about retrofitting my sunvisor 😀
        Your first steps pictures of disassembling the mirror: Do these pictures show your original S80 sunshade or is this one the S60’s donor part? Asking because in my V60 the inserted mirror/lamp part looks different.
        You could have painted the control panel in a dark color, too. That would match your’s S80 look with charcoal switches like on LSM or at the steering wheel 🙂

        Best regards
        Jan

        1. Profilbild för Admin

          Yes Great that you pointed that out, the mirror disassembling pictures is my Sun Visor from S80. I did not care so much for pictures of the S60 Sunvisor because i ruined it totally.
          But I actually took pictures of the s60 disassembly luckily. So i have edited my article so you see the differences. Thanks.

          1. Profilbild för Jan
            Jan

            Thanks for clarifying this and adding pictures! 🙂

            I’ve just ordered a sunvisor with Homelink from a 2012 XC60.
            Never thought I would come back to the Homelink topic, haha 😉

  3. Profilbild för FroBeNo
    FroBeNo

    Min gamle 2001 modell XC70 var importert fra USA og hadde Homelink med 315 MHz.
    For å kunne bruke den kjøpte jeg en 315 MHz mottaker fra USA via eBay og koblet rele-utgangen fra denne på inngangen for garasjeport-åpneren.
    Billig løsning på problemet, men mottakeren jeg kjøpte da hadde neppe rullerende kode.

    Nå har både bil og garasjeport blitt byttet ut, og jeg har festet original fjernkontroll med klips på A-stolpen på min 2012 XC70.

  4. Profilbild för Lenniieeeeee
    Lenniieeeeee

    Mangle passe ?

    1. Profilbild för Admin

      Alles dagar i veckan. Homelink heter i Estland Tallink.

  5. Profilbild för Jan
    Jan

    Alright, yesterday my order of a 2012 XC60 Homelink sunvisor arrived. Turned out that it’s quite different from the ones mentioned here. It’s just one part of styrofoam, not two parts which are glued togehter. The outer ”fabric” feels more like a combination of rubber and plastics than textile. That feels really nasty! And you must cut it of irrevocable. But it’s just the donor part. So it doesn’t matter.
    The Homelink module itself looks as shown here. Same dimensions. Plus a housing… no soldered cables 😉
    The electronics inside are from a newer production date and revision. But the important: It works with my garage doors! 🙂
    Next step will be looking at my original sunvisor which I expect to be of the same shape as the S60’s donor part here.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Search for a content


Choose a retrofit


Recent Retrofits