Jajemen. Det är dags att montera en back X-CAN kamera där bak på en V60 som redan har en back kamera av den äldre sorten som kommunicerar med en PAC box under stolen. Den är sortens eftermonteringar är lite roliga då X-CAN kameran är strået vassare när det gäller bildkvalite än den äldre COAX sorten. Skillnaden i system är att X-CAN kameran är en enhet i sig monterad på den lokala X-CAN slingan som finns på modellår 2014. På X-CAN sitter radarenheterna för BLIS och CTA men har även stöd för back kameran. Just grejen med X-CAN är att skapa ett säkert nät för styrenheter utanför bilen. Det är bara SODL/SODR och PAC styrenheterna som CEM kan hantera och i det nätet och lyssnar enbart på detta nät om systemet är i gång. Detta hindrar därför ett sorts ”inbrott” i bilen om någon försöker skicka t.ex ett öppnings kommando via X-CAN. I teorin kan man annars göra de i det övriga datanätet(MS/HS-CAN) för att väcka upp bilen. Eftersom det inte finns några lättåtkomliga noder i det vanliga CAN-nätet som normalt är inuti bilen så är risken minimal att någon försöker göra inrott den vägen. Däremot hade det varit en stor risk att man hade kunnat göra inbrott om radarenheterna var CAN-anslutna på vanliga nätverket.


Det äldre PAC kamerasystemet är MS-CAN ansluten istället med en styrenhet monterad under stolen och kameran matas med en COAX kabel med kombinerad strömförsörjning och bild. Bilden skickas sedan vidare från PAC styrenheten till skärmen, på tidiga Sensus går bilden direkt till ICM modulen och senare Sensus Connect till IAM därefter blir bilden sedan digital.

Detta system är ganska föråldrat, men man ska veta att PAC systemet innehåller 2 st funktioner som X-CAN systemet inte har. Varför man valt att ta bort de två funktionerna i X-CAN vet jag inte. En utav funktionerna är sjukt användbar, så har man tänkt att bara uppgradera för bildens skull så ska man tänka sig för. Funktionen jag tänker på är Automatisk Zoom vid backning. Det vill säga att kameran zoomar in ju närmare målet du kommer. Jag gillar den i alla fall skarpt och vill inte vara utan den.


Ok. Eftersom som det finns V60 som har förberedelse för X-CAN kamera så har Volvo valt att dra strömkablarna och CAN kablarna istället till vänster sida av bagaget till ett kontaktstycke 74/606. Rent tekniskt så förstår jag varför, då det blir mindre kablar att dra vid eftermontering. Detta ska Du använda om Du har förberedelse i bilen.

Denna V60:n saknar X-CAN kamera förberedelse då den har en ”vanlig” kamera monterad redan, så måste vi såklart ta bort de befintliga kamerakablaget ur bakluckan. Däremot kommer vi behålla COAX bild kabeln till IAM som ändå är analog även från X-CAN kameran. Vi gör helt enkelt en skarv här och fortsätter med en ny COAX till bagage utrymmet vid X-CAN kontaktstycket vi ska använda. För monteringen av nya X-CAN kameran så kommer vi ansluta oss på 74/526. Det är ett naturligt kontaktstycke för X-CAN kablar och ström matning om man inte har förberedelse för X-CAN kamera. Det kontaktstycket är beläget på höger sida vid park assist boxen. Den egengjorda kabeln kommer då gå på höger sida istället i C-stolpen och upp ovanför bakväggen. För att göra en stabil kabelhärva så användder jag ett adapterkablage från XC60 som jag klipper bort änd kontakten på och förlänger med kablar. Samt gör en skarv med kontakt på den bruna FAKRA bildkabeln til IAM. Givetvis kan man tillverka en annan kabel med andra medel, men jag finner denna kabel användbar till detta.





Därefter så måste en gamla kamerans kablage demonteras från bakluckan. Det som är bra i det här läget är att matning,jordning och bild till kameran är en och samma kabel. Den är lätt att demontera ur luckan. När det gäller handtaget som sitter på bakluckans utsida så måste man först demontera 6 st M6 muttrar som sitter på insidan av bakluckan vid rutan nederkant men för att komma åt alla så måste torkarmotorn demontera då två stycken av muttrarna skyms av motorn.


Därefter så måste man vara klar över att listen av sitter med 4 st expanderande klips som måste tryckas ihop för att kunna demontera bakluckelisten från bakluckan. Man kommer åt två stycken av dessa. Dom två längst ut på listen finns det ingen möjlighet kunna komma åt med något verktyg så dessa två kommer med stor sannolikhet att gå sönder. Det är inte tänkt att man ska kunna återanvända listen, utan man ska montera en ny bakluckelist helt enkelt. Att lösgöra klipsen du kommer åt kan man enklast ta en 8mm hylsa och förlängare och trycka ihop dem.



Vi monterar en bakluckelist som vi faktiskt hade turen att kunna rädda hel från en skrotad V60. Det är som sagt väldigt svårt att få listen hel efter demontering. Jag rekommenderar att provmontera kameran i listen innan montering så den går lätt in genom hålet. Kameran måste monteras INNAN listen monteras på bakluckan. Kameran går ej att montera efter att listen sitter på plats. Man får också vara noga med att om man har Keyless så har rätt handtag det är nämligen en extra brytare i gummi listen.

Artikelnummer står skrivet i bilderna men vi noterar dem i artikeln också
Bakluckelist artikelnummer: 31391300
X-CAN kamera artikelnummer 31423236
Fäste kamera artikelnummer: 31416601
Adapterkabel XC60 artikelnummer: 31381517
Gummi tätningen till kameran verkar endast följa med i kamera satsen vid eftermontering av parkeringskamera. Den verkar inte gå att köpa lös.




Vi fortsätter dra den nya kabelhärvan till X-CAN kameran genom gummigenomförringen från kaross till baklucka. Använd stripes för att fästa kabelhärvan längst den befintliga kabelpiskan till luckan. Enkelt gjort är att också jorda kameran uppe vid jordpunkten i takplåten. Koppla in kablaget i kameran och montera ihop inredningen igen.





Nu är det nära, nu måste vi göra lite programmering i konfigurationsfilen i CEM.
Närmare bestämt på:
P#099 Park Assist Camera(PAC) och ändra rad till 0x05 Park Assist Camera. XCAN
Nu borde kameran hoppa igång och vi kollar om allt fungerar. Jajemen!
På återseende!





Lämna ett svar