Här kommer en kort uppdatering på mitt chassi. Efter en stunds fundering nu när jag monterat mina Hardrace camber länkarmar så kom jag till insikt att det var lika bra att montera de ställbara ”hundbenen” som styr bilens toe in och out. TOE värdet är helt fasta på EUCD bilar och går normalt inte att ändra på. Det visar sig bäst när man har sänkt bilen så vinklarna har ändrats mot original. Dessa stag blir ett bra komplement till mina Hardrace camber stag måste jag påstå. Produkten känns genuin precis som camberstagen måste jag säga. Väl svarvat här.

Det som var mindre bra är att det inte följer någon som helst dokumentation om vilket stag som är höger eller vänster. Det är dåligt av Hardrace. Detta har ju stor betydelse hur örat på toe-staget ska sitta åt för håll för nivåsensorerna om du har Four C. Du har ingen aning hur de ska sitta om du inte provat dig fram. Detta tar faktiskt en massa tid då du måste montera staget och sedan sänka ned bilen för att checka att sensorns axel inte tar mot stötdämparens solenoid. Men för att komma dit överhuvudtaget så måste vi först göra det justerbara toe-staget lika långt som original, så vi får nån sorts nollpunkt. Ett original toe-stag är centrum till centrum på skruvarna 195mm. Om vi då utgår därifrån så kan vi justera toe i senare skede både minus och positivt. Såklart har vi nya bultar till dessa stag. Inga undantag. Som en referens har jag ett gammalt original stag.




Jag tar bort det gamla hundbenet och lossar på givarnas fästen. Det sitter givare på båda sidor om man har Four C. För att kunna lossa den inre bulten så krävs det att man lossar på den främre bulten till hjälpramen. Detta gäller även vid hopsättning. Skruva alltså in hjälpramens bult sist.



För att titta närmare på vad jag menar med att inte veta vilket håll staget ska sitta på. Om örat på toe-staget är vänt nedåt så kommer sensorns arm att ta i solenoiden på stötdämparen. Detta såg jag först när jag hissade ned bakvagnen från normalläget. Då fick jag ta det andra toe-staget som är spegelvänt. Jag tycker att det är riktigt på gränsen även när fästet är vinklat uppåt, man har cirka 3 millimeter till godo. Ja det blir tajt minsann men det gäller i och för sig endast om chassiet är helt avlastat vilket förmodligen inte händer allt för ofta på vägen.. Men nu kan jag ställa toe vinkeln i alla fall. 🙂





Såklart måste vi kalibrera om givarna med VIDA igen när vi ändrat läget på dem.




Lämna ett svar