Här kommer en rolig eftermontering. En kamera i sidospegeln.
Hur är detta möjligt då tänker väl de flesta. Jo Volvo XC60:s formspråk gör så att den fastnar i ett lagkrav i Japan om att man måste kunna se alla blinda punkter när man kör iväg med bilen. För att lösa detta monterade Volvo in en kamera i sidospegeln. Lagkravet är en del av det som kallas för Close Proximity Awareness. Eftersom i Japan är bilarna högerstyrda så då således finns kameran bara i vänsterspegel. XC60 är den enda Volvo modell av P3 som drabbas av detta lagkrav vad jag vet. Detta är den så kallade blinda punkten bakom spegeln vid A-stolpen som ställer till det.
Nu kanske ni tänker på att det här är en onödig och dyr eftermontering, men det är inte det som är grejen med retrofitp3, utan här eftermonteras allt som går att eftermontera 🙂 Så vilken tur att jag har en XC60 då 🙂
Men det skulle nog utan problem gå att eftermontera i V60/S60 2011-2016 också om man vill. V70/S80 blir värre då dessa har en annan PAC som inte har ingång för sidokamera(vad jag vet). Skillnaden mellan en Europa PAC och en Japan PAC är inte så stora formfaktormässigt, men det är en stor skillnad elektriskt och det är den gröna ingången som skiljer dem åt. Den är naturligtvis till sido kameran.


Ok, vi studerar EWD schemat på en högerstyrd bil(RHD) och här ser vi den extra ingången till PAC modulen koppling C4, där även den gröna kontakten har sin kopplingspunkt vid 74/537. Det är en liten kabel på ca 2 decimeter och har artikelnummer 31275335. Jag orkade bygga en egen kabel så jag köpte denna på Volvo. Vi kommer förs och främst att koncentrera oss på 74/507. Det vill säga kontakterna mellan dörr och kaross, vi ska nämligen dra in 4 st nya kablar i dörren för att mata kameran med spänning och överföringen av bilden.


För att göra detta enklare så hakar jag av dörren från bilen för då kommer man åt bättre att föra igenom kablarna in i bilen. Det finns en artikel om hur man hakar av dörren på P3 så jag länkar den här : https://www.retrofitp3.se/2022/10/29/repguide-till-trasigt-kablage-i-dorr-p3-generationen/ Detta för att den här inte ska bli en allt för lång artikel.
Vi börjar med den tråkigaste delen av denna eftermontering, det är som sagt 4 st kablar med färgerna BN(brun) OG(Orange) GN(Grön) och BU(Blå) som ska igenom dörren till kameran. Jag börjar med 74/507 och plockar isär kontaktblocket från dörren. Jag ser så klart att kabelpositionerna är tomma i kontaktblocket. Men vi ser nu tydligt var kablarna ska in. BN på pos 16, BN på pos 10, OR på pos 8 och GN på pos 10. Jag klickar i min kabbelpiska jag gjort och tejpar fast den på den befintliga kabelpiskan och tätat ordentligt med kabeltejp och lim.




Kontakt blocket in till karossen är väl den krångligaste delen då genomföringen är liksom under och bakom instrumentbrädan. Men skam den som ger sig. igenom ska kablarna i alla fall. Med hjälp av en svetstråd lyckas jag trä igenom kabelpiskan. Jag drar den längst tröskeln och ned till utrymmet under stolen där PAC sitter. Här nedan finns en illustration om hur kamerasystemet ser ut när det är klart.




Den roligare delen av eftermonteringen är den yttre backspegeln med kameran. Tyvärr måste min befintliga spegel byggas om igen för sido kameran. Det är i grund mitt eget fel då jag tidigare byggde om spegeln för den nyare LED blinkersen 2014-. Jag är samtidigt väldigt säker att sido kamera inte finns i kombination med BLIS. Så det här blir liksom en modifikation som ingen troligen har gjort tidigare heller. En sak som måste offras för denna modifiering är markbelysningen i spegeln, här kommer faktiskt kameran ta upp hela det utrymmet.


Jag har tidigare skaffat mig en vänster backspegel med kamera. Så den måste jag plocka isär helt och ta kablaget för kameran och själva kamera enheten. Eftersom backspegeln är en äldre spegel -2013 så måste plasten under spegeln modifieras.





Kamerans kabel måste träs genom hålet vid spegelmotorn. Men man måste börja från rätt håll. Börja från baksidan av spegeljusteringsmotorn och sedan dra kabeln mellan ramen i dess överkant och sen föra kabeln genom hålet i mitten på spegelmotorn sedan genom infästningen på spegeln längst den befintliga kabelpiskan. Sen plockar vi ihop spegeln.





Nu ska vi gå till det knepigare pysslet. Den elektriska delen. Här gäller det att vara på sin vakt. Jag har inte lyckats få igång en Japan PAC direkt genom att bara ändra konfigurationsfilen. Du kommer stöta på en hel del felkoder som kommer sätta pinnar i hjulet.
Själva konfigureringen gör på rad P#220 och med Option 0x03
Denna ändring kommer generera bland annat dessa felkoder. Fel 1 och 2 är de jobbigaste, här uteblir kommunikatonen med PAC och CEM så det blir Bus-off
Fel 1 PAC-U210100 Styrenhetens konfiguration ej kompatibel
Fel 2 CEM- U026400 Utebliven kommunikation med styrenhet parkerings kamera
Fel 3 PAC B108700 LIN-buss ”A”
Fel 4 CCM-10884A LIN-buss ”B” – Interna systemfel – Fel komponent(Felaktig årsmodell ) endast på 31314550.
Men jag har en teori om varför dessa moduler inte hoppar i gång och det är av 2 orsaker, Den mest uppenbara är nog en lokal konfiguration i själva styrenheten och den mer konkreta är att det flesta Japan PAC som finns i Europa är fabriksmonterade och inte har intern mjukvara för back kamera(där av fel 3 här ovan). Ja du läste rätt, back kamera. Det är nämligen så att Back kamera är ett tillbehör och monteras inte från fabrik. Men lagkravet i Japan kräver ju en sido kamera så det är speciella PAC moduler som monteras under stolen. Mina 2 Japan moduler har nämligen artikelnummer som inte finns i VIDA så dessa går inte att köpa. Jag har en modul som kommer ifrån en 2010 och en ifrån 2012 , Som exemplen här nedan:
31314550(MY2010) och 31296618(MY2012) Dessa Japan PAC har 2 ingångar men inte stöd för back kamera mjukvarumässigt. Back kamera har ju jag och då skapar det en konflikt helt enkelt skulle jag tro. Kollar man på 31360704 istället så listas den som en back kamera modul i VIDA och har stöd för sido kamera. Det är alltså en tillbehörs PAC.


Så här krävs det lite att flytta över min befintliga data ifrån min gamla PAC modul. En kloning helt enkelt. För att göra detta behövde jag prata med min gode vän Johnny, som ganska snabbt såg att processorn i PAC var av ett känt fabrikat när jag väl öppnade locket till den. Till råga på allt hade han även utrustning för denna typ av arbete samt hittade exakt rätt I/O port. Snäll som han är så skickade mig en Xprog programmerare som man löder direkt in mot processorn och tar ut datan den vägen. Vi var båda lite osäkra på om en kloning skulle räcka men vi provar.




Nu är det dags att prova koppla upp Japan PAC med den nya programvaran för att se om det hela fungerar. Yes nu kan min CEM kommunisera fint med PAC modulen och även IHU kan växla mellan scenerna. Går man in i menyn på kameran i IHU så ser vi att vi kan så av eller på vänster kamera vid start. Neat!



Kameran är faktiskt väldigt användbar ,man kan med lätthet se linjerna längst bilen om man t.ex parkerar i en ficka eller ruta. Klart användart. Sen är det kul att ha en extra kamera som förmodligen ingen i norden har eftermonterat !


Lämna ett svar till Admin Avbryt svar